onsdag 21 april 2010

Ett dåligt köp

Förra året gick mamma och jag på Baby- & barnmässan och jag skulle kolla efter en barnvagn. Det skulle vara en lättstyrd, helst med två framhjul och så nätt som möjligt till vår minimala hall. Vi gick några varv och kollade och jag kände och klämde på några modeller. Vid ingången fanns en monter där det visades Crescentvagnar. Va? Gör Crescent vagnar? Vi blev helt fascinerade av en säljare som demonstrerade deras nya vagnmodell - Divan. Vagnen kunde allt! Tjoff, tjoff, hit och dit, han fällde, bytte, ändrade håll, lånade en bebis som fick ligga i sittdelen, fällde in framhjulen, fällde ut, svingade med handtaget, förlängde och förkortade. Dessutom var vagnen väldigt mycket billigare än motsvarande vagnar. Jag bestämde mig och beställde en.

Jag var grymt nöjd och längtade tills vagnen skulle komma. Dagen innan Valborg förra året hämtade jag ut den på Happyland. Första promenaden med bebis:


På den andra promenaden märkte vi att det ena framhjulet betedde sig lite konstigt. Det snurrade från och till i luften och vagnen drog lite åt sidan. Konstigt, så hade det inte varit innan? Vi packade in vagnen i bilen och skulle åka till Happyland och fråga vad detta kunde komma sig. Men när vi gick in i köpcentret gick vagnen alldeles normalt. Vi fattade ingenting, men struntade i att gå och fråga, lite pinsamt när det inte var något att visa. Någon dag senare upptäckte jag vad felet berodde på. Det visade sig att om man inte var noga när man fällde upp vagnen, fäste den inte på ena sidan utan blev sned. Inget man lätt märkte av. Skönt att vi kom på det, tänkte vi. Trots många månaders användande har det ändå hänt massor med gånger att vagnen inte varit helt uppfälld och det är förstås irriterande.

Men sen har allt fler problem uppkommit, ett efter ett. Först kunde handtagets längd plötsligt inte justeras. Jag åkte in och de bytte några delar. Bara någon vecka senare kunde inte den ena knappen för att reglera handtaget tryckas in. Ett tag senare ramlade en knapp av, ytterligare några veckor och ett suflettfäste brister. Det dröjde innan jag kontaktade butiken igen, man måste nämligen ringa mellan 10 och 11 och vara beredd att komma samma eftermiddag, helst vill de att man lämnar ifrån sig vagnen också. Dessutom var reparatören sur och fick en att känna sig som en idiot. Lite för många hinder för mig att kasta mig på telefonen. Vid det här laget är jag mäkta irriterad och till och med rätt förbannad på vagnen. Känner mig lurad. Men i lördags kom den berömda droppen. Vi skulle gå över en tröskel i garaget, jag lyfte upp framhjulen och - knäck - sa det och hela jäkla handtaget gick av i fästet.

Ringde butiken. Skulle få ett nytt chassi dagen efter. Tänkte att nu säljer vi vagnen när vi fått den fixad. Googlade. Hittade ett VIKTIGT meddelande från Elite group som tillverkar vagnen. Det har visat sig att konsumentverket upptäckt att handtaget kan gå av (nämen OJ då!) och därför ska alla Diva-ägare få ett nytt chassi. Men det kommer inte förrän i juni, fast det gör ingenting, det har nämligen inte hänt några olyckor och vagnen betraktas som säker. Som den omtänksamma konsument jag är ringde jag Elite group och meddelade att det visst har hänt! Dessutom har en massa andra grejer också hänt. Efter ett par samtal blev det tillslut så att Elite group skickade ett av de helt nya chassina samt nya delar till allt annat trasigt i en snabbleverans till Happyland. Detta kunde jag hämta dagen efter. De var trevliga och tog mig på allvar.

Däremot blev jag mycket skeptiskt behandlad på Happyland och blir jag behandlad som en idiot, BLIR jag en idiot. Jag gjorde bort mig och nu har jag redan skrivit så långt att varken du som läser eller jag orkar gå igenom det också. Jag fick i alla fall mina nya delar. Det slutade med att jag sa att jag hoppas att aldrig behöva besvära dem igen. Det är en helt ärlig önskan. Jag tänker aldrig mer gå dit även om vagnen självantänder.