lördag 30 januari 2010

Att hålla sig synlig är också ett jobb

Jag brukar läsa Två dagar, GPs lördagsbilaga, med varierande behållning. Den känns som trevlig helgläsning sådär. I dag blev det till och med i ett varmt bad där jag fick ligga ifred länge, länge. I Två dagar porträtteras alltid någon aktuell person med en längre artikel och i dag handlade det om den kvinnliga nattklubbschefen Anna Lundberg. Artikeln beskriver hur hennes arbetsplats Push fungerar och att man helst ska ha Annas telefonnummer för att hamna på "listan". Anna minglar med gäster och delar ut kindpussar. Journalisten funderar lite:"Det låter inte som att gå till kolgruvan direkt. Fem timmar på jobbet två dagar i veckan."
Anna svarar och nu förstår vi alla hur tufft hon har det.

"-Man kan också säga att jag jobbar 24 timmar om dygnet. Jag har ständig jour. Det ringer hela tiden. Jag måste hålla min image. Hela tiden vara representativ. Jag kan ju inte ligga hemma och sova måndag till torsdag. Jag måste hela tiden hålla mig synlig. Och då blir det ett jobb."

Anna låter också meddela att de som kanske är något undrande över hennes livstil är bittra och avundsjuka. Jag säger bara: Stå på dig Anna! Hoppas du får OB-tillägg när du är jour dygnet runt! Du är väl med i facket???
-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar